V současnosti se můžeme setkat s mnoha vědecky nepodloženými doporučeními, jak zabránit nákaze COVID-19  prostřednictvím výživy. Prozatím není známá žádná speciální dieta či potravina, která by nás zaručeně ochránila před nákazou. Existují ale určitá doporučení, která mohou příznivě ovlivnit funkci imunitního systému.

  1. Dbejte na vyvážený a pestrý jídelníček bohatý na všechny základní živiny.
    • Jezte pravidelně a plánujte si jídelníček a nákupy potravin dopředu.
  1. Mějte dostatečný příjem kvalitních zdrojů bílkovin.
    • zdroje: libové maso, ryby, mléko a mléčné výrobky, vejce, luštěniny
  1. Hlídejte si denní příjem ovoce a zeleniny – minimálně 500 g.
    • preferujte druhy bohaté na vitamin C: citrusy, kiwi, mango, kysané zelí, brokolice, paprika, rajčata
  1. Zvyšte příjem omega-3 mastných kyselin.
    • hlavní potravinové zdroje: ryby (losos, sleď, sardinky, makrela, tuňák), vlašské ořechy, lněné a slunečnicové semínko
    • příjem omega-3 mastných kyselin je možné zvýšit i pomocí doplňků stravy
  1. Zvyšte příjem vitaminu D.
    • hlavní potravinové zdroje: ryby, vaječný žloutek, houby, obohacené potraviny o vitamin D (cereálie, mléčné výrobky)
    • příjem vitaminu D je možné zvýšit i pomocí doplňků stravy
  1. Dbejte na dostatečný příjem fermentovaných potravin.
    • obsahují zdraví prospěšné bakterie, které jsou důležité pro správnou funkci střev a zároveň podporují správnou funkci imunitního systému
    • zdroje: zakysané mléčné výrobky (jogurt, kefír, acidofilní mléko,…), kvašená zelenina (zelí, kimchi), tempeh
  1. Omezte příjem vysoce zpracovaných potravin s nadbytkem cukru, soli, nasycených tuků.
    • příklady: polotovary, instantní pokrmy, nekvalitní cukroviny, náhražky čokolády, chipsy, jídlo typu fast food
  1. Dbejte na dostatečný příjem tekutin.
    • vhodné nápoje: pitná voda, neslazené minerální vody, voda s citrónem, neslazený čaj
  1. Myslete na dostatečnou hygienu během manipulace s potravinami a přípravě pokrmů.
    • nezapomínejte na dostatečnou hygienu rukou
    • zamezte křížové kontaminaci mezi syrovými a tepelně zpracovanými potravinami
  1. Dopřejte si dostatek spánku a pravidelný pohyb.

 

Tipy pro Vás připravily

Mgr. Volavá Veronika, Mgr. Michaela McLeod a Bc. Tesařová Markéta, DiS.,

nutriční terapeutky z Oddělení léčebné výživy FNUSA